Friday, February 13, 2009

Var ganska saeker paa att jag uppdaterade det haer skraellet ganska nyligen, men saa var tydligen inte fallet. Antingen bara inbillning fraan min sida, eller saa har inlaegget foersvunnit i cyberrymden. Ingen av moejligheterna aer att utesluta.

Har nu anlaent i Gangtok, i Sikim. Var inte helt saeker paa att jag skulle hit, daa jag faatt foer mig att det skulle vara aennu kallare haer aen i Darjeeling, och daa det verkade kraevas en del spring i Darjeeling foer att faa tag paa raett papper, fylla i raett papper samt faa raett papper staemplade av raett personer, foer att oeverhuvudtaget faa komma in i Sikim. Naer jag letade efter foersta kontoret, foer att haemta papper, fick jag reda paa att det var staengt en maanad framoever. Dock fick jag aeven reda paa att det gick att styra tillstaandet paa graensen paa Sikim, och fick aeven tag paa en taxi som var beredd att vaenta paa mig under tiden jag fixade tillstaandet. Smidigt!

Bilfaerden hit var nog den vackraste jag varit med om. Tokskoen natur hela vaegen. Skoen natur haer i krokarna ocksaa, men staden aer raett stor och det aer inte direkt gaangavstaand ut till naturen. Ska foersoeka ta mig till naagon mindre haala haer i krokarna och dra ut och haenga i wooden ett tag.

I foermiddags blev jag medbjuden till naagon lirares hem foer att kaeka lite lunch, och daa jag brukar koera efter devisen att inte tacka nej naer potentiellt intressanta situationer dyker upp haengde jag saaklaer med. Vissa spraakliga problem foerelaag, saa konversationen var lite handikappad, men det var aendaa goett att se lite andra sidor av staden, och faa gratis krubb! Tack foer det Tashi.

Foer oevrigt boerjar jag storea mig mer och mer paa den staendiga vaesterniseringen av allting. Vaeldigt saellan man kommer i kontakt med naagon riktigt lokal kultur, och allt foer ofta man kommer i kontakt med allting man sett innan. Alla haer straevar efter att leva samma liv som vi goer, lyssna paa samma musik som vi goer, klae oss som vi goer och saa vidare. Ju mer pengar det finns desto mer vaesterlaenskt aer allting.

Naavael. Tror jag drar vidare imorgon, naagonstans. Inte riktigt bestaemt mig foer var aen, daa jag inte har saa bra koll paa vad det finns att goera haer i krokarna. Eller raettare sagt, det aenda som verkar finnas att goera haer i krokarna aer att ge sig ut paa laanga treks. Aeven om detta vore fett, kaenns det som ett lite foer stort projekt just nu. Kostar en hel del, och man maaste vara fler aen en foer att faa ihop en tur. Tror helt enkelt jag kilar ner till en eller annan buss/taxi/jeep-station imorgon, och kikar efter ett fordon som verkar vara paa vaeg till naagon ort jag kaenner igen namnet paa.

Foerresten, grattis paa foedelsedagarna Farsan och Brorsorna! Ett paket aer paa vaeg paa posten, men traakigt nog mest med grejjer jag inte orkade baera runt paa laengre. En present lyckades jag dock hitta, och den aer till kaera Far. Den aer ej inslagen eller naagot, men jag antar att du kan gissa vilken av sakerna i paketet som aer till dig! Laer droeja ytterligare naagra veckor innan paketet dyker upp, men daa blir det lite mer spaenning i det hela ocksaa, inte sant?

1 comment:

Kajsa said...

Det låter ju spännande, både med resa och paket. Lycka till på färden.